Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pes v rodině

26. 2. 2012

                                                         Pes v rodině

            Muže být pes pro dítě nebezpečný? Pes sám o sobě nebezpečný není, ale i přesto dochází v mnoha rodinách k neštěstím, kterým by se dalo předejít. Nebezpečí může přijít za jistých okolností a je celkem jedno, jestli máte doma dogu, pitbula nebo roztomilého labradora. Každý pes je svéprávný živý tvor, který má právo na své klidné místo, odpočinek, spánek a nerušenou dobu jídla. Chceme-li si se psem hrát, nesmíme jej nutit, ale ke hře nalákat. Nedodržení těchto základních pravidel bývá asi nejčastějším kamenem úrazu. Primární zodpovědnost je tedy na rodiči, dospělém, který na psa a dítě musí dohlížet a to především v mladším věku, kdy dítě nemá tolik rozumu.

            Pokud ke konfliktu přeci jen dojde, dítě, především batole je zvídavý tvor. Strká prstíček sem, támhle zatahá za oháňku, strčí ručku do tlamky. Předškolák se zase snaží psa ovládnout, on musí pořád poslouchat, tak proč by také nemohl vládnout on někomu?! A hle, najednou je tu pes. Pokud rodič důsledně nenaučí svého potomka tomu, jak s pejskem zacházet, může dojít k nechtěné obranné reakci ze strany psa. Dospělí, především páníček svého psa z jeho chování pozná, kdy se mu co nelíbí. Pes nereaguje spontánně, že by ihned zaútočil, dává dopředu spoustu signálů, varovných signálů. Je jen na dospělých, aby je dokázaly zachytit, pokud nechají pejska s dítětem. U školáků (budu brát tu nejhorší možnost) sem tam dochází k šikaně a kdo je nejblíže a snadnou obětí? Nemusím snad pokračovat. Ale ještě jednou zmińuji, že uvádím nebezpečí, ne obecná dogmata.

Sesumarizujme tedy, proč by pes mohl dítě napadnout:

-       Pes nemá ruce, aby dítě odstrčil

-       Pes neumí říci, že jej něco bolí, že mu není dobře. Dítě to na něm nepozná a nerespektuje to

-       Když pes nemá kam utéci, když i zpod postele je násilím vytažen

-       Nemá ruce, má „jen“ zuby, nic jiného nemůže použít

-       Není obdařen lidskou řečí, neumí své jednání vysvětlit a ani se ospravedlnit

-       Dítě se často v alibismu uchyluje ke lžím

A výsledek? Pes je zbit, odveden do útulku a v nejhorším případě uspán L  Jak tomu předejít? Tomuto tématu by se mělo věnovat času víc, než je u nás zvykem. Nejlepší osvěta je rodinná i školní. Především je to ale v rukou rodičů. Nezapomínejme tedy, když si chceme psa pořídit, že je to živá bytost, není to hračka, bodyguard ani otrok. Je to přítel, který umí potěšit a který Vás nedá. Pejsek čůrá, kaká, hraje si a bývá i nemocný. Musí se učit vašim gestům a normám, co smí a co nikoliv. Je to vlastně také takové další malé dítě do rodiny.

V žádném případě nechci nikoho od vlastnictví psa odradit, jen bych si moc přála, aby si všichni toto uvědomovali, než se pejska pořídí! Aby se předešlo smutným koncům těchto úžasných tvorů.

Ještě bych v tomto článku ráda zmínila, v čem pejsek dítěti pomáhá, pokud je tedy splněno vše proto, aby psu nebylo ubližováno. Správně vedenému dítěti, takovému, který má pozitivní vztah ke psům pejsek nabízí opravdu mnoho. Různorodě doplňuje péči rodičů, otevírá dveře nového světa. Světa, kde se komunikuje beze slov, pomocí intuice, lásky, soudržnosti a rovnosti. Pes nikdy nevyzradí Vaše tajemství, neposmívá se, nekritizuje, nepřipomíná staré průšvihy a prohřešky. Jednoduše pokaždé rád odpustí a začne nanovo a vždy čeká se šťastným výrazem, připraven lumpačit či Vás utěšit. Více o působení psa na vývoj dítěte se dozvíte v dalším článku, který v průběhu doplním.

 

užitečné odkazy k této tématice : 

http://www.avma.org/bluedog/

http://www.b4i.cz/zaostreno-na/projekt/dite-a-pes-dokumenty/ProjektB4I-Dite_a_pes.pdf

 

V tomto textu jsem čerpala informace z knihy Lenky a Zdenky Galajdové - Canisterapie - Pes lékařem lidské duše.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Hyrarchie ve smečce

(Iva, 27. 2. 2012 9:45)

Pes je svým původem zvíře žijící ve smečce . A ve smečce vládne přísná hirarchie. Jen jedinec žijící na vrcholu hiearchie může smečce vládnout, má první nárok na potravu ap. V rodině je nutné ,aby pes byl až na posledním žebříčku této hiearchie, tedy za dítětem.
Prevencí proti agresi na dítě musí být správná výchova psa , pes musí umět alespoň základní poslušnost . Dítě zase musí být vedeno k tomu, že pejsek je živý tvor a ne neživá věc.